Laatu ratkaisee: Lempäälän Lasikuitu investoi kylpytynnyreiden laatuun




Kuinka kasvaa kannattavasti ja erottua kilpaillulla markkinalla, joilla kausiluonteisuus on erittäin voimakasta? Tätä kysymystä pohdittiin kesällä 2018 myös Lempäälän Lasikuidussa. Koko vuoden kylpytynnyrimyynnistä yli 70% tapahtuu vain 2-3 kuukauden aikana. Kun kesä koittaa, asiakkaat haluavat kylpytynnyrinsä mahdollisimman pian, joko käyttövalmiina tai "tee-se-itse"-versiona.

ELY:n pienyrityksille tarjoaman yritysten kehittämispalvelujen kautta löytyi apua haasteeseen. Yhdessä Antti Leijalan kanssa käytiin yrityksen tilanne läpi ja suunniteltiin askelmerkit jatkoa ajatellen. Listalla oli paljon asioita, kuten strategian päivitystä, kohderyhmien kartoitusta ja kannattavuuslaskelmia, mutta yksi asia nousi ylitse muiden - laatu ratkaisee!
"Vaikka olemme jo 10 vuoden ajan panostaneet hyvään laatuun ja olemme ylpeitä osaamisestamme, projektin kautta rima nousi kokonaan uudelle tasolle. Laadun pitää näkyä kaikessa toiminnassa sekä sisäisesti että asiakkaiden suuntaan", tiivistää Lempäälän Lasikuidun toimitusjohtaja Jukka Puranen.

Mitä laatu merkitsee asiakkaillemme?

Asiakkaille laatu kiteytyy kolmeen asiaan. 1) Kylpytynnyri on virheetön, ei tarvetta reklamoida puuttuvista ruuveista tai kolhituista nurkista 2) Tynnyri toimitetaan ajallaan oikeaan paikkaan. Nopean toimitusajan lisäksi on tärkeää sovitun lupauksen pitäminen 3) Palvelu ylittää odotukset. Ei riitä että palvelee asiakasta hyvin, palvelun pitää olla ylivertainen kilpailijoihin nähden.

Mitä laatu merkitsee Lempäälän Lasikuidulle?

Toiminnan laatua pitää käsitellä kokonaisvaltaisesti ja pienyrityksillä kannattavuus ja taloudenhallinta on oleellinen osa kokonaisuutta. Taloushallinnon konsultoinnin aikana keskityttiin erityisesti talouden toimintamallien tehostamiseen, yhteistyön tiivistämiseen kirjanpitäjän kanssa ja talouden raportoinnin hyödyntämiseen. Raportoinnin sisältöä kehitettiin palvelemaan paremmin yrityksen seurannan ja johtamisen tarpeita. 
Projektissa mukana olleen taloushallinnon ammattilaisen ja hyvinvointivalmentajan Alisa Yli-Villamon viesti on selkeä: "Hyvin toimiva taloushallinto on perusedellytys kannattavalle liiketoiminnalle ja sitä kautta koko yrityksen ja sen yrittäjien hyvinvoinnille. Jatkuva laadun parantaminen edellyttää, että meillä on mahdollisuus investoida laatuun aikaa, osaamista ja rahaa." 
Oleellinen osa yrityksen kasvun hallintaa on tulevaisuuden ennustaminen. Projektin aikana luotiin toimiva malli ennustaa myyntiä ja kannattavuutta.
"Tämä on tyypillinen haaste pienyrityksille. Eletään vahvasti nykyhetkessä ja vaikka kohtuullisen tarkka ennuste tulevasta olisi olemassa, sitä ei osata kerätä ja hyödyntää päätöksenteossa. Huono ennustustarkkuus on juurisyy lähes kaikkiin yrityksen ongelmiin, joten korjaamalla se, varmistetaan myös laadun jatkuva parantuminen", kiteyttää Antti ja kiittää samalla ELY:n palvelua joka mahdollistaa tämän kuntoon laittamisen lähes kaikille pienyrityksille.
 ----
Susanna Juuristo, joka vastaa Lempäälän Lasikuidun taloudesta ja hallinnosta, on tyytyväinen että hankkeeseen lähdettiin, "Erityisesti projektissa yllätti positiivisesti se kuinka pienistä asioista kaikki lähtee liikkeelle. Analysoimme toiminnan läpi yksityiskohtia myöten ja sen pohjalta oli helppo lähteä rakentamaan entistäkin laadukkaampaa liiketoimintaa."
Lempäälän Lasikuitu valmistaa kotimaiset LELAtub-kylpytynnyrit. Panostuksemme laatuun erottaa meidät muista, tutustu mallistoon www.lelatub.fi ja varmista ajoissa että saat omasi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuinka rakensin 20 000 yrittäjän LinkedIn-verkostoni alle 2 vuodessa

Kuinka tuplaan yrittäjän eläkkeeni?

LVI-yritys Ventrixin myynti kasvuun ELY:n palvelujen avulla